تاسیسات ویلا چوبی یک از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین نیازهای ساخت و طراحی آن است که می‌تواند شامل مواردی از جمله سیستم‌های حرارتی، شنیداری، دیداری، بهداشتی و… باشد. همچنین این تاسیسات اقدام بسیار مهمی برای تامین امنیت و آرامش ساکنین آن ویلا یا هر مکان مسکونی به شمار می‌رود. طراحی و اجرای این‌گونه سیستم‌ها باید با نهایت دقت و مهارت و توسط معماران و مهندسان حاذق و وارد در این زمینه و منطبق بر شرایط و ویژگی‌های ویلا یا ساختمان مد نظر انجام گیرند.

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی از سیستم‌های مختلف تهویه‌ای برخوردار هستند که شامل مواردی مانند تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی و تهویه ترکیبی می‌شوند.

تهویه طبیعی

در این‌گونه تهویه نیروی حرارتی شناوری به علت عواملی همچون اختلاف چگالی هوای داخل و بیرون، سبب هدایت هوای بیرون به‌وسیله درب و پنجره‌ها، هواکش‌ها و نورگیرها به درون خانه می‌شود و از طرفی نیز موجب هدایت هوای درون خانه به بیرون خواهد شد.

تهویه مکانیکی

در ویلا و سازه‌های چوبی از تاسیسات گرمایشی مانند پکیج و همچنین رادیاتور و تاسیسات سرمایشی که می‌تواند شامل کولرگازی باشد، قرار می‌شود.

تهویه مرکب

تهویه مرکب یا همان ترکیبی، بهترین شیوه تهویه مورد استفاده در ساختمان یا ویلا چوبی است که برای تامین هوای لازم از هر دو تهویه طبیعی و مکانیکی استفاده می‌شود.

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی

ویژگی ‌های تاسیسات ویلا چوبی

تاسیسات ویلا چوبی شامل یک‌سری ویژگی‌های مستلزم توجه است. از جمله این‌که تا حد ممکن باید از ورود رطوبت به فضای خانه جلوگیری کرد. با این‌که چوب‌های مورد استفاده در ساخت این سازه‌ها آغشته به موادی هستند که موجب افزایش دوام و ماندگاری آن‌ها می‌شوند، در هر صورت چوب ماده‌ای حساس نسبت به رطوبت است که اگر در مدت زمانی طولانی در معرض آن قرار بگیرد می‌تواند تضعیف شده و دچار یک‌سری تغییرات شود. از آنجایی که تمامی در و دیوار و پوشش‌های خانه از چوب بوده‌اند، رعایت آن بسیار حیاتی است و عدم توجه به این امر می‌تواند مشکل‌ساز شود.

تهویه مطبوع ویلا چوبی

در حوزه تهویه و رطوبت، سازه‌های چوبی در این زمینه نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. به عنوان مثال برای سیستم گرمایشی و سرمایشی سازه‌های معمولی می‌توان از مواردی مانند موتورخانه، پکیج یا کولر آبی استفاده کرد؛ اما بهره گرفتن از کولر آبی جهت برقراری شرایط سرمایشی خانه یا ویلا چوبی ایده مناسبی نخواهد بود، زیرا رطوبت به مرور زمان بافت چوب را متورم می‌کند و ظاهر آن را دگرگون می‌سازد و اگر این امر در مدت زمان طولانی تداوم یابد، پوسیدگی و آسیب‌های زیادی را برای آن را در برخواهد داشت.

بهره گرفتن از کولرگازی دارای گاز مصرفی R410a گزینه مناسبی برای تامین سیستم سرمایش ویلا چوبی است و با حذف رطوبت از سیستم، نقش مهمی در حفظ امنیت چوب ایفا می‌کند. برای تامین گرمایش ویلا می‌توان از گزینه‌هایی مانند کولرگازی هیتردار، داکت اسپیلت و همچنین شوفاژ استفاده کرد. بهترین ویژگی کولرگازی هیتردار بوده که البته برقراری آن هزینه‌های زیادی را در برخواهد داشت و از این‌رو چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

داکت اسپیلت گزینه دیگریست که دارای کویل است. کویل درون داکت اسپیلت قرار گرفته و هوای خروجی از دریچه‌های کانال تهویه را گرم می‌نماید؛ در نتیجه در صورت سلامت کویل و سینی تخلیه، این دستگاه می‌تواند رطوبت را به کمترین میزان برساند. شوفاژ گزینه دیگری بوده که البته استفاده از آن مستلزم ایجاد ایمن‌سازی دقیق است، به‌گونه‌ای که لوله‌های منتقل‌کننده آب گرم به رادیاتورها، کاملا توسط پشم شیشه عایق شوند. لازم به ذکر است که سیستم کف نباید در تاسیسات چوبی مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه به مرور موجب منبسط شدن چوب و دگرگونی ظاهری پلاستیک موجود در چوب خواهد شد.

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)

سازه مد نظر شامل دو سیستم جهت رد و بدل شدن آب است که عملکرد آن به‌صورت موازی انجام می‌شود. یکی از این سیستم‌ها مسئول تامین آب مصرفی و آشامیدنی است که به‌وسیله منبع آب اصلی و با چیرگی بر نیروی جاذبه برای رسیدن آب به همه بخش‌های سازه صورت می‌گیرد و دیگری خارج نمودن مواد ضایعاتی‌ بوده که در لوله‌ها تجمع یافته‌اند.

آب گرم لازم برای تجهیزات از یک سیستم فرعی آب و فاضلابی موجود در سازه و با استفاده از گرم‌کن یا دیگ بخار تامین می‌شود. می‌توان لوله‌های بزرگ‌تری را در سیستم فاضلاب بهداشتی مورد استفاده قرار داد؛ چراکه موجب سریع‌تر انجام گرفتن جابه‌جایی خواهد شد. استفاده از مواردی مانند تله یا سیفون در اتصالات، باعث ممانعت از ورود ضایعاتی که درون لوله‌های گازی تجزیه می‌شوند به داخل سازه مد نظر خواهد شد.

تاسیسات گازرسانی

95 درصد سازه‌های مسکونی سوخت اصلی خود را از گاز طبیعی تامین می‌کنند. برای تامین گاز سازه‌ یا ویلا چوبی هیچ مانع و مشکلی در قوانین و مقررات ملی وجود ندارد؛ اما گازرسانی به آن‌ها می‌تواند به‌طور سلیقه‌ای و طبق شیوه کارشناسان گازی صورت بگیرد و حتی می‌توانند سیستم را در خارج از ساختمان و درون یک‌سری اتاقک‌های بتنی قرار دهند.

تاسیسات الکتریکی

برق‌کشی‌های انجام شده موجب تامین رفاه و راحتی افراد در استفاده از موارد برقی از جمله روشنایی خانه و… می‌شوند. لازم به ذکر است که نکات ایمنی لازم در حین راه‌اندازی تاسیسات برقی توسط کارشناسان باید کاملا صورت بگیرد. مراحل برق‌کشی‌های لازم به‌ شرح زیر هستند.

1) در مرحله اول که لوله‌کشی و نصب قوطی کلیدها نام دارد، برای نصب مواردی مانند قوطی کلید، پریز و لوله برق‌های متعدد، برش‌های مسیر مانندی روی دیوارها ایجاد می‌شوند و نیز لوله برق‌ها را روی کف و همچنین زیر سقف قرار می‌دهند و در نهایت از میان سقف کاذب عبور خواهند داد.

2) کابل‌کشی و سیم‌‌کشی انجام می‌شود.

3) کلیدها و پریزها نصب می‌‌‌‌‌شوند.

4) عوامل و تجهیزات روشنایی نصب می‌شوند.

همگی این مراحل مستلزم حضور دست‌اندرکاران و کارشناسان باتجربه و ماهر در این زمینه است که بتوانند نتیجه را به ظریف‌ترین و بهترین نحو و با رعایت تمامی نمات ایمنی به اتمام برسانند.

تاسیسات الکتریکی ویلا چوبی

سخن پایانی

ویلا چوبی دسته‌ای از سازه‌هایی است که می‌تواند برای زندگی یا تفریحات مورد استفاده قرار بگیرد و به علت سبک خاص و حال‌وهوای دلچسب و متفاوت خود، به محبوبیت بسیاری در میان افراد دست یافت. از طرفی تاسیسات ویلا چوبی یکی از حیاتی‌‌‌ترین مسائل در حوزه ساخت این جنس از سازه‌ها به‌ شمار می‌رود و نسبت به ساختمان‌های معمولی ساخته شده از سنگ و بتن و گچ، مستلزم توجه بیشتر و نکات متفاوتی است تا بتوان با خیالی آسوده و مکانی ایمن از هر نظر از اوقات خود بهره برد. قیمت ویلا چوبی با توجه به عوامل مختلفی مانند سلیقه افراد، مکان مد نظر، نوع چوب، نوع ساخت، تاسیسات، شرکت تولیدی و همچنین کارشناسان و مهندسان دست‌اندرکار متغیر خواهد بود.