آیا تا کنون نام سبک روستیک را شنیده‌اید؟ سبک روستیک ساخت ویلا، به معنای ساخت ویلا به‌ شکل روستایی است. امروز به‌دلیل زندگی صنعتی و پر ترافیک مخصوصاً در شهرهای بزرگ، افراد علاقه زیادی به گذراندن تعطیلات و ساکن شدن در ویلا چوبی به سبک روستایی دارند. این سبک‌ها تداعی کننده زندگی در طبیعت هستند و می‌توانند برای مدتی افراد را از دغدغه زندگی مدرن و شلوغی‌های اطراف دور کنند. در سبک روستیک، عناصری که استفاده می‌شوند، نشان‌دهنده زندگی‌های قدیمی و سنتی است.

معرفی معماری روستیک

اگر به یک ویلا چوبی ساخته شده با سبک روستیک نگاه کنید، اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، زندگی روستایی و سبک زندگی افراد در سالیان پیش است. این سبک ساخت ویلا چوبی، از تمدن‌های گذشته منشا گرفته و به نوعی بازگشت به طبیعت است. این نوع سبک ساخت باعث افزایش حس آرامش و نشاط در افراد شده و گوشه‌ای دنج برای زندگی و گذراندن اوقات فراغت است. بیش‌ترین عناصری که در این سبک ساخت‌وساز استفاده می‌شود، متریال‌های چوبی هستند. این متریال‌ها نمایان‌کننده یک زندگی ساده و پر از صفا و صمیمیت هستند.

ویلا چوبی

در سبک روستیک از چه متریال‌ هایی استفاده می‌شود؟

بیش‌ترین مواد اولیه‌ای که در ساخت ویلای چوبی به سبک روستیک استفاده می‌شود، برگرفته از طبیعت هستند. در این نوع خانه‌ها خبری از متریال‌های مصنوعی همچون چرم، پلاستیک و… نیست. در این سبک ممکن است از فلز استفاده شود و حتی ظروف فلزی می‌توانند به‌نوعی تکمیل‌کننده دکوراسیون این کلبه‌ها باشند. در این نوع ویلا چوبی، استفاده از سنگ هم بسیار رایج است و انواع سنگ در ترکیب با عناصر چوبی جهت ساخت دکوراسیون داخلی و خارجی این ویلاها استفاده می‌شود.

نورپردازی در سبک روستیک

نورپردازی ویلا چوبی به سبک روستیک، بیش‌تر برپایه نور طبیعی خورشید است، به صورتیکه این خانه‌ها به شکلی ساخته می‌شوند که نور خورشید به‌طور طبیعی وارد خانه شود. بنابراین بیش‌ترین تمرکز معمار روی ساخت پنجره‌هایی بزرگ و نورگیر است. در سبک روستیک، استفاده از لوسترهای بزرگ یا لامپ‌های امروزی متداول نیست و حتی در برخی موارد، هنگام شب و تاریکی از ریسه‌های کوچک زرد رنگ استفاده می‌شود.

رنگ نور مصنوعی که در این خانه‌ها استفاده می‌شود، معمولاً رنگی خنثی و در طیف زرد و سفید است. علاوه‌بر رنگ نور، رنگ دیوارهای خانه معمولاً از رنگ چوب و در تناژ قهوه‌ای و کرم رنگ است. این طیف رنگ، نشانی از طبیعت و رنگ تنه درخت است. پس در ویلا چوبی، رنگ‌هایی در طیف سفید، زرد، کرم و قهوه‌ای بیش‌ترین استفاده را در این خانه‌ها دارند.

ویژگی های سبک روستیک

در ساخت ویلا چوبی به سبک روستیک استفاده از چوب به‌عنوان مهم‌ترین متریال، اهمیت بسیاری دارد. چوب مورد استفاده در این خانه‌ها به‌صورت تراش‌کاری نشده و خام است تا بیش‌تر نشان دهنده سبک طبیعی باشد. در این‌گونه سازه‌ها، از لوازم مصنوعی یا سنگی صیقل داده شده استفاده نمی‌شود بلکه همه چیز منشا گرفته از طبیعت است.

  • در این ویلاهای چوبی، کتابخانه، کمد دیواری، ستون و… همگی از جنس چوب یا سنگ تراش‌نخورده هستند.
  • علاوه‌بر چوب و سنگ از لوازم دیگری نیز می‌توان جهت تزئین از انواع صدف، مرجان استفاده کرد.
  • لوستر و کوسن و دیگر ابزارهای مورد استفاده در خانه از طرح‌هایی همچون شاخ حیوانات و درختان و… استفاده می‌شود.
  • همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین عناصری که تداعی کننده زندگی روستایی و سبک زندگی گذشته هستند، استفاده از صنایع دستی است. انواع لوازم خانه همچون ظرف و کوزه سفالی، بادبزن‌های حصیری و… که دست‌ساز هستند، می‌توانند جلوه بسیار خوبی به ویلاهای ساخته شده با سبک روستایی بدهند.
  • در سبک ساخت ویلای چوبی مواردی همچون پرده‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارند. معمولاً پرده‌هایی با متریال قدیمی که بلند و نازک هستند، مناسب ویلاهای روستیک هستند. ترکیب این پارچه‌ها با پارچه‌های پنبه‌ای و قدیمی، برای پرده، روکش کوسن و سایر لوازم خانه مناسب هستند.
  • یکی از نشانه‌های اصلی ویلای روستیک، وجود شومینه است. شومینه‌های هیزمی با سبک‌های بسیار جذاب در کنار صندلی‌های چوبی راحتی، می‌تواند یک ترکیب بسیار زیبا بسازد.
  • صندلی، مبلمان، تخت خواب و دیگر عناصر موجود در خانه باید در طیف رنگی سفید، زرد و قهوه‌ای و کرمی باشند.
  • گیاهان خانگی به‌صورت آویز دیواری، آویز سقفی، گلدان‌های کوچک و بزرگ و… نقش بسیار مهمی در ساخت این نوع ویلا چوبی دارند.

قیمت ویلای چوبی

ویلا چوبی از سازه‌هایی است که تمام عناصر آن از طبیعت گرفته شده و نمایی قدیمی و نوستالژیک دارد. این خانه‌ها به‌علت مقاومت و استحکام بالای چوب، ماندگاری بسیار بالایی دارند. قیمت ویلای چوبی به عوامل مختلفی همچون کیفیت متریال‌های مورد استفاده، محل ساخت ویلا، متراژ ویلا و… بستگی دارد. این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که هرچه متریال مورد استفاده در ویلا کیفیت بهتری داشته باشد، کم‌تر به تعمیرات نیاز پیدا خواهید کرد.

ویلا چوبی

سخن پایانی

ویلا چوبی با سبک روستیک، یکی از بهترین مدل‌های ساخت‌و‌ساز است که زندگی صنعتی امروزی را با طبیعت گره می‌زند. عناصر مورد استفاده در ساخت ویلا چوبی روستیک، چوب و سنگ هستند که بدون هیچ‌گونه صیقل‌کاری و با همان ظاهر طبیعی استفاده می‌شوند. استفاده از لوازم مصنوعی در این‌گونه ویلاها ظاهر مناسبی ندارد و باید کلیه لوازم و متریال‌ها طبیعی باشند‌. قیمت ویلای چوبی تحت‌تاثیر عوامل گوناگونی تغییر کرده و متفاوت است. هرچه در ساخت ویلا از متریال باکیفیت‌تر استفاده شود، هزینه ساخت و خرید هم بالاتر خواهد بود.