به‌طورکلی گفته می‌شود که طول عمر کلبه‌های چوبی زیاد است و نسبت‌به‌ کلبه‌‌های فلزی کم‌تر دچار فرسایش می‌شوند. کلبه‌های چوبی از آن‌جایی که در ساخت‌ آن‌ها، فلز و بتن زیادی وجود ندارد، کم‌تر دچار فرسایش می‌شوند و درمعرض اکسید شدن و زنگ زدن قرار ندارند. اگر در ساخت یک کلبه چوبی استاندارهای لازم رعایت شود، می‌تواند حتی تا ۱۰۰ سال عمر مفید داشته باشد. زیرا چوب، متریالی طبیعی است و در برابر تغییرات جوی و عوامل طبیعی، کم‌ترین واکنش‌پذیری را داشته و مقاومت بسیار خوبی دارد. بنابراین کلبه چوبی عمر بالایی داشته و از سوی دیگر می‌توان با یکسری راهکارها طول عمر آن را افزایش داد. قیمت کلبه چوبی بسیار مناسب بوده و در کنار مزایایی که دارد، گزینه‌ای عالی برای زندگی و تفریح محسوب می‌شود.

راه های افزایش طول عمر کلبه چوبی

اگر می‌خواهید کلبه چوبی شما طول عمر بیش‌تری داشته باشید، باید نحوه مراقبت و استفاده درست از آن را بدانید. بررسی کلبه‌های چوبی به‌صورت دوره‌ای از نظر استحکام و ایمنی بسیار مهم است. با رعایت این فاکتورها، می‌توان طول عمر کلبه را به بیش از ۱۰۰ سال رساند و ماندگاری آن را بالا برد. سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هم جزو عواملی هستند که اختلال در آن‌ها باعث کاهش ماندگاری کلبه خواهد شد. بنابراین این کلبه‌های چوبی باید در گذر زمان، بازسازی و تعمیر شوند.

کلبه چوبی

تاثیر شرایط آب و هوایی بر طول عمر کلبه چوبی

آب‌و‌هوا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در افزایش طول عمر متریال‌های چوبی است. بنابراین هنگام ساخت کلبه‌های چوبی باید تا حد زیادی به عوامل جوی دقت کرد. هر منطقه آب‌و‌هوای مخصوص به خود دارد و باید برای ساخت کلبه چوبی مدنظر قرار گیرد. به‌طور مثال در مناطق شمالی کشور که بارندگی بسیار زیاد است، درصورتی که تمهیدات لازم رعایت نشود، کلبه دچار نشست می‌شود و ترک و ریزش خواهد شد. دیوار کلبه‌های چوبی در چنین مناطقی باید مقاومت زیادی در برابر رطوبت داشته و ضدآب باشند. همچنین از رنگ و متریال مناسب باید برای این کلبه‌ها استفاده شود تا کم‌ترین آسیب را در طول زمان ببینند.

تاثیر مصالح مورد استفاده در افزایش طول عمر کلبه چوبی

برای ساخت یک کلبه چوبی مصالح مرغوب و با کیفیت عامل بسیار مهمی است. شاید در ابتدای ساخت، استفاده از مصالحی که قیمت بالایی دارند به‌صرفه محسوب نشود. اما در گذر زمان متوجه خواهید شد که این مصالح از فرسودگی کلبه و هزینه‌های تعمیر و بازسازی جلوگیری می‌کنند. معمولاً راهکاری که برای این موضوع داده می‌شود، استفاده از مصالح و متریال‌هایی است که در همان منطقه جغرافیایی تولید شده و سازگاری بیش‌تری با آن نوع آب‌و‌هوا دارند‌.

تاثیر منطقه جغرافیایی در افزایش طول عمر کلبه چوبی

اگر قصد ساخت کلبه چوبی را دارید، توجه به شرایط منطقه ساخت کلبه بسیار مهم است. به‌طور مثال درصورتی که زمین محل ساخت شما در نزدیکی دریا قرار دارد، باید کم‌ترین متریال فلزی را به‌کار ببرید؛ زیرا نسیمی که از سمت ساحل و دریا می‌وزد حاوی نمک است و باعث افزایش سرعت خوردگی و زنگ‌زدگی کلبه خواهد شد. همچنین در هر منطقه‌ای باید از بهترین مصالح ساخت استفاده کرد تا ایمنی کلبه شما تضمین شود.

تاثیر لوازم منزل بر افزایش طول عمر کلبه چوبی

شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید مراقبت از لوازم منزل در کلبه چوبی به اندازه مراقبت از خود کلبه مهم است؛ زیرا ممکن است لوازم شما دچار مشکلاتی همچون موریانه و رطوبت‌زدگی شود. این مشکلات در طول زمان به ساختار خود کلبه هم آسیب زده و استحکام و ایمنی آن را کاهش خواهد داد. بنابراین بهتر است به‌طور دوره‌ای مبلمان، لوازم تزئینی و… را مورد بررسی قرار دهید و همچنین به‌صورت سالانه سفیدکاری کلبه را تمدید نمایید.

مقاومت کلبه چوبی در  برابر حوادث طبیعی

خانه‌ها و کلبه‌های چوبی دارای استحکام بالایی هستند و مقاومت بسیار خوبی هم در برابر حوادث طبیعی دارند. یکی از فاکتورهای مهم در ایمنی بالای کلبه چوبی، وزن بسیار پایین آن است. ضریب میرایی بالا در این ساختمان‌ها از دیگر مواردی است که آن‌ها را در برابر  بلایای طبیعی محافظت خواهد کرد. علاوه‌بر ویژگی‌های خود چوب، یک‌سری اقدامات جهت عایق‌کاری سازه وجود دارد که این استحکام را افزایش می‌دهد. به‌طور مثال می‌توان چوب‌های مورد استفاده در ساخت کلبه را داخل یک پوشش استوانه‌ای قرار داد تا از عوامل گوناگون حفظ شوند. سم‌پاشی کلبه برای افزایش مقاومت در برابر حشرات هم یکی از بهترین روش‌ها برای مقاوم‌سازی ساختمان است.

مقاومت کلبه چوبی در برابر زلزله

بهترین متریال ساخت خانه برای مناطق زلزله‌خیز، چوب است و این مورد در کشورهای گوناگون چون آمریکا هم رعایت می‌شود. بنابراین با استفاده از این متریال‌ها، کم‌ترین آسیب به ساختمان‌ها وارد خواهد شد و افراد خانه‌ هم از صدمات جانی و مالی در امان هستند. این موضوع در خانه‌هایی که از فلز و بتن ساخته می‌شوند، کم‌تر دیده شده و معمولاً این نوع خانه‌ها آسیب‌پذیری بالاتری در برابر زلزله دارند. ساخت این خانه‌ها به‌صورت کاملاً اصولی و به‌صورت کاملاً یکپارچه است.

کلبه چوبی

سخن پایانی

متریال چوبی یکی از بهترین مواد برای ساخت انواع کلبه است که هم وزن پایینی دارد و هم طول عمری بسیار زیاد و بیش از صد سال دارد. درست است که این کلبه‌ها مقاوم هستند؛ اما رعایت یک‌سری اصول موجب می‌شود که ماندگاری آن‌ها بیش‌تر شود. استفاده از مصالح مرغوب، توجه به شرایط آب‌و‌هوایی منطقه، توجه شرایط منطقه جغرافیایی، چک کردن دوره‌ای سلامت ساختمان و لوازم منزل و… از عواملی هستند که توجه به آن‌ها طول عمر کلبه چوبی را بالا می‌برند.