در حالی که هر دو گزینه خانه‌ چوبی و خانه‌ آجری مزایا و معایب خود را دارند، نظر جمعی این است که خانه‌های چوبی انتخاب بهتری به شمار می‌روند. در اینجا دلایل مختلفی را بررسی خواهیم کرد تا مشخص شود که بسته به شرایط‌ شما کدام یک مناسب‌تر خواهد بود. صحبت میان خانه‌های چوبی و آجری قرن‌هاست که ادامه دارد. هر دو این مواد در طول قرن‌ها برای ساخت خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند و هر دو از مزایا و معایب منحصر‌به‌فرد خود برخوردار هستند. با این حال، در سال‌های اخیر، گرایش رو به رشدی به سمت خانه‌های چوبی وجود داشته است. خانه‌های چوبی نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر به نظر می‌رسند، بلکه پایدارتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و دارای طیف وسیعی از مزایای دیگر هستند.

مزایای خانه‌ های چوبی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای خانه‌ چوبی، پایدارتر بودن آن‌ نسبت به خانه‌های آجری است. برخلاف آجر، چوب یک منبع تجدیدپذیر بوده و امکان کاشت مجدد درختان به جای درختان برداشت شده وجود دارد. علاوه‌بر این، خانه‌های چوبی نسبت به خانه‌های آجری انرژی کارآمدتری دارند، زیرا چوب یک عایق طبیعی به شمار می‌رود که به گرم نگه داشتن خانه در زمستان و خنک نگه‌داشتن آن در تابستان کمک می‌کند.

مزیت دیگر خانه‌های چوبی مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن آن‌ها نسبت به خانه‌های آجری است. ساخت آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد؛ به این معنا که هزینه‌های ساخت‌وساز آن‌ها کمتر هستند. علاوه‌بر این، خانه‌های چوبی نسبت به خانه‌های آجری به نگهداری کمتری نیاز دارند. به این صورت که صاحبان خانه می‌توانند در هزینه تعمیر و نگهداری در طول زمان صرفه‌جویی کنند.

خانه‌های چوبی نسبت به خانه‌های آجری از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر هستند. آن‌ها ظاهری گرم و طبیعی را ارائه می‌دهند. علاوه‌بر این، ویلاهای چوبی را می‌توان به‌گونه‌ای سفارشی ساخت که با هر طرح یا سبکی مطابقت داشته باشند، به این معنا که صاحبان ویلای چوبی می‌توانند خانه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته باشند. مزیت دیگر ویلای چوبی، ترکیب آن با محیط طبیعی خود است. این امر به ویژه برای صاحبان خانه‌هایی که قصد دارند تا تاثیر خود را بر محیط زیست به حداقل برسانند بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

خانه چوبی

معایب خانه ‌های چوبی

در درجه‌ی اول، این خانه‌ها نیاز به دقت بالایی در ساخت دارند؛ چراکه قرار نگرفتن درزهای چوب در کنار یکدیگر از بزرگ‌ترین مشکلات در ساخت خانه‌ چوبی به حساب می‌آید. این امر در هدر رفتن انرژی نقش زیادی داشته و سبب فرسایش زودتر از موعد خانه‌‌ چوبی می‌شود. یکی دیگر از معایب خانه‌ چوبی، رطوبت است که در کاهش عمر خانه به‌طور مستقيم دخالت دارد؛ به این دلیل که نفوذ رطوبت در چوب به‌طور مستقیم سبب پوسیدگی و تغییر شکل آن خواهد شد.

از دیگر معایب برجسته‌ ویلای چوبی، وجود قارچ و حشرات داخل چوب است؛ اما این مشکل توسط دانشمندان برطرف شده و با استفاده از تکنولوژی جدید، مواد داخل چوب برای حشرات غیرقابل استفاده شده‌اند و دیگر نمی‌توانند در آن لانه‌ کنند.

مزایای خانه‌‌ آجری

یکی از مزایای خانه‌‌ آجری، ضداحتراق بودن آن است و می‌توان گفت یکی از عایق‌ترین مصالح ساختمانی در برابر آتش آجر نام دارد؛ در حالی که چوب در برابر آتش هیچ‌گونه مقاومتی از خود نشان نخواهد داد. همچنین آجر در برابر انواع آفات و موریانه کاملا مقاوم خواهد بود.

معایب خانه ‌های آجری

در حالی که خانه‌های آجری مطمئنا مزایای خود را دارند، از معایب متعددی نیز برخوردار هستند. به عنوان مثال، هزینه ساخت آن‌ها از خانه‌‌ چوبی بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، آن‌ها به اندازه خانه‌ چوبی از نظر انرژی کارآمد نیستند، به این معنا که صاحبان خانه ممکن است در طول زمان هزینه‌های بیشتری را برای گرمایش و سرمایش در نظر داشته باشند.

مقایسه هزینه ‌ها

زمانی که نوبت به ساخت یک خانه جدید می‌رسد، هزینه همواره مورد توجه است. ساخت خانه چوبی معمولا نسبت به خانه‌ آجری هزینه بیشتری را دربرخواهد داشت؛ ساخت خانه چوبی به دلیل آماده شدن در مدت زمان کوتاه ولی با هزینه بیشتر، در مقایسه با سازه‌های دیگر که با هزینه کمتر از سازه های چوبی ولی در مدت زمان کمتر ساخته می‌شوند؛ به صرفه‌تر خواهند بود.

خانه اجری

دوام خانه‌ های چوبی

دوام خانه‌های چوبی یکی از موضوعات مهم در صنعت ساخت‌وساز است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین تصورات غلط در رابطه با خانه‌های چوبی، عدم مقاومت آن‌ها به اندازه خانه‌های آجری است؛ اما در واقعیت اگر خانه‌های چوبی به‌درستی ساخته شوند می‌توانند به اندازه دو تا سه برابر سازه ‌های دیگر دوام و پایداری بیشتری داشته باشند و فقط با یک تعمیر و نگهداری ساده هر چند ده سال یک بار می‌توان عمر بهره برداری چوب را افزایش داد.

چوب سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از آجر است و ضربه‌های ناشی از زلزله را به‌طور موثرتری جذب می‌کند. یکی از عوامل مهم در دوام خانه‌های چوبی، استفاده از مصالح با کیفیت و مطابق با استانداردهای مربوطه است. خانه‌های چوبی همچنین در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی نسبت خانه‌ آجری مقاوم‌تر می‌باشد.

نگهداری و تعمیرات

خانه‌های چوبی نسبت به خانه‌های آجری نیاز به نگهداری کمتری دارند. به این دلیل که چوب ماده‌ای بادوام‌تر از آجر است و کمتر در معرض آسیب ناشی از شرایط مختلف آب‌وهوایی و سایر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. همچنین، تعمیر خانه‌ چوبی نسبت به خانه‌ آجری آسان‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود؛ چراکه چوب منبعی در دسترس‌تر از آجر است و یافتن نیروی کار ماهر برای تعمیر خانه‌ چوبی آسان‌تر به نظر می‌رسد.

خانه های چوبی در برابر رطوبت دوام و پایداری بالایی دارند. هرچقدر منطقه مرطوب‌تر و سردتر باشد سازه چوبی عمر و دوام بیشتری خواهد داشت. همچنین رطوبت برای سازه چوبی نیاز است تا دوام و الاستیسیته بودن چوب حفظ شود. البته وجود این رطوبت به اندازه‌ای مفید بوده و اگر از این حد بیشتر شود با رنگ و چوبی که خریداری می‌کنیم قابل کنترل می‌باشد.

فواید خانه‌ چوبی برای سلامتی

خانه‌ چوبی طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. به عنوان مثال، چوب یک ماده طبیعی است که عاری از مواد شیمیایی مضر و سمومی بوده که اغلب در سایر مصالح ساختمانی یافت می‌شوند. علاوه‌بر این، خانه‌ چوبی نسبت به خانه‌ آجری قابلیت تنفس بیشتری دارد؛ به این معنا که صاحبان خانه کمتر از مشکلات تنفسی و سایر مشکلات سلامتی رنج می‌برند. در نهایت، خانه‌ چوبی محیطی گرم و دنج را ارائه می‌دهد که برای آرامش و کاهش استرس بسیار مفید خواهد بود.

سخن پایانی

پس از در نظر گرفتن همه عوامل، مشخص می‌شود که خانه‌های‌ چوبی انتخاب بهتری خواهند بود. آنها پایدارتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. علاوه‌بر این، خانه‌های چوبی از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر به نظر می‌رسند و می‌توان آن‌ها را متناسب با هر طرح یا سبکی سفارش داد. در حالی که خانه‌های آجری قطعا مزایای خود را دارند؛ اما آن‌ها به سادگی نمی‌توانند با مزایای خانه‌ چوبی رقابت کنند.

بیشتر بخوانید:

ایمنی خانه چوبی در برابر زلزله

مجوز ساخت خانه چوبی