با توجه به استحکام بالایی که چوب نراد دارا میباشد، همچنین خاصیت ارتجاعی یا کشسانی آن، بسیار مورد توجه قرار میگیرد. به علت بافت نرم این چوب، در قسمت های رنگی مورد استفاده قرار نمیگیرد. وزن سبکی دارد و دارای ضریب الاستیته بالایی میباشد که برای اسکلت ساختمان ها، مورد استفاده قرار میگیرد. دارای الیاف بلندی است و خمیر آن سفید رنگ میباشد که در کاغذ سازی استفاده میشود. درون چوب نراد معلوم نمیباشد، دارای تار های راست میباشد، در هنگام خشک شدن کمتر ترک میخورند، قابلیت سمباده خوردی، پیچ خوری و میخ خوری دارند، خوش کار بوده و همکشیدگی و واکشیدگی کمتری دارند. این چوب ها که دارای رنگ روشن هستند و رنگ یکنواختی دارند، همچنین شکل پذیری بالایی دارند؛ در ساخت نما و محوطه مورد توجه قرار میگیرند. دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه هستند.

 

ویژگی های چوب نراد و مزایای آن

چوبی مستحکم، دارای مقاومت بالا در برابر حشرات موذی چوب خوار به علت مزه خاصی که چوب دارد، میباشد؛ برعکس چوب های نرم که حشرات موذی مانند موریانه و بید در آن لانه میکنند. همچنین در برابر آب و هوای شرجی و مرطوب نیز مقاوم میباشد که باعث میشود در مناطق مرطوب و دارای بارندگی، ساخت حمام و سونا مورد استفاده قرار بگیرد؛ این چوب ها به علت مقاومت در برابر رطوبت، در ساخت کلبه چوبی، مبلمان چوبی و آلاچیق ها در جنگل های شمالی ایران از جمله شهر های مازندران و گیلان مورد استفاده قرار میگیرند. یکی دیگر از ویژگی این چوب ها، رنگ پذیری آن ها میباشد که میتوان با شاپان یا رنگ های جوهری، رنگ آن ها را به رنگ های مختلفی تبدیل کرد. در برابر فشار و تنش مقاومت بالایی دارد که در مبلمان مورد استفاده قرار میگیرند. به علت وزن سبکی که دارند سازه های سنگینی تولید نمیشود؛ پس حمل و نقل آسان تری خواهند داشت. در برابر آب مقاوم اند و دچار پوسیدگی نمیشوند که در ساخت گلدان مورد استفاده قرار میگیرند. در رنگ این نوع چوب ها رگه های تیره ای وجود دارد که زیبایی خاصی به آن میدهد و در ساخت دیوارپوش ها استفاده میشود. پیج و میخ به آسانی در این مدل چوب ها فرو میرود و نیازمند انرژی بیشتر و زمان زیادی برای تولید سازه نمیباشد. قیمت مناسبی که در قیاس با دیگر چوب ها مانند راش و گردو دارد نیز مورد توجه افراد قرار میگیرد.

 

کاربرد های چوب نراد

به چند مورد از کاربردهای چوب نراد در اینجا اشاره میکنیم:

کاغذ سازی، ساخت کابینت و کمد، لوازم دکوری، کلبه و آلاچیق های چوبی، ساخت نمای چوبی، پنجره و درب های چوبی، آلات موسیقی، لمبه چوبی، نرده پله، دکورهای سقف چوبی و …

 

چوب نراد چیست و چه کاربردی در ساخت کلبه دارد

امروز قصد داریم با هم چوب نراد را بررسی کنیم و کابردهای آن را در ساخت کلبه مورد بررسی قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید. چوب نراد یکی از قدیمی ترین چوب هایی است که وارداتی کشور روسیه میباشد. همچنین در صنعت چوب، مورد استفاده و پر مصرف میباشد. در شرکت هایی که در زمینه چوب فعال اند و کارگاه های نجاری از گونه های مختلف چوبی، مانند چوب های وارداتی نراد استفاده میکنند.

 

چوب نراد

چوب نراد، چوب وارداتی سفید رنگ و گاه کرم رنگی میباشد که دارای ویژگی هایی از جمله، وزن سبک، با دوام، مقامت بالا، دارای نقش زیبا و آسان بودن کار با آن میباشد. درخت نراد، یکی از مهم ترین درخت هایی است که در صنعت چوب روسی مورد استفاده قرار میگیرد. درخت نراد نمونه ای از درخت کاج میباشد که در گونه نرم چوب ها قرار میگیرد و دارای برگ های سوزنی میباشد؛ همیشه برگ هایشان سبز میباشد. دارای قیمت مناسب در صنعت چوب میباشد. موارد استفاده این چوب ها در زمینه های مختلفی از جمله ساخت مبلمان، پالت سازی، ساخت کاغذ، تولید پنجره و درب های چوبی، کلبه چوبی، دکوراسیون، ساخت فریم ساختمان، دیوار پوش، کف پوش و… میباشد. چوب نراد، یکی از چوب های صادراتی کشورهایی مانند کانادا، چین و شمال اروپا میباشد.

 

 

همچنین باعث میشود کاهش صدای ورودی به داخل کلبه را شاهد باشیم. تیمار روغن گرمایی همچنین باعث میشود طول زمان هوازدگی طبیعی به میزان چشم گیری کاهش یابد. در روش تیمار روغن گرمایی، چگالی نمونه تغییر نمیکند ولی وزن و ابعاد نمونه کاهش پیدا میکند؛ در جهت مماس میزان کاهش ابعاد از جهت شعاعی بیشتر میباشد که دچار فروریزش ساختاری میشود. پس از تیمار، شاهد کاهش رطوبت، کاهش واکشیدگی و کاهش جذب آب نمونه هستیم. همچنین کاهش ضریب الاستیسیته و مدول گسیختگی را نیز پس از تیمار شاهد هستیم. مقاومت ضربه قبل و بعد از تیمار دچار تغییر نمیشود.

 

چوب نراد در ساخت کلبه چوبی

برای ساخت کلبه چوبی از چوب نراد, از روش روغن گرمایی برای اصلاح چوب استفاده میکنند. برای بالا بردن دوام سازه چوبی از روش روغن گرمایی، چوب های تیمار شده را اصلاح میکنند. میل گرد در ستون سازه ها به منظور تقویت دیوار برشی و یک پارچه سازی مورد استفاده قرار میگیرد. برای بالا بردن ایزوله دمایی و صوتی دیواره و تقویت کردن دیوار برشی، همچنین آسان کردن تولید انبوه سازه های چوبی، پانل های ساندویچی طراحی شده و در ستون های دیواره قرار میگیرد. رطوبت در چوب میتواند باعث فعال شدن عوامل تخریبی بیولوژیکی، پایین آمدن مقاومت مکانیکی و کم شدن کیفیت فیزیکی سازه چوبی شود؛ که با اصلاح چوب با روش گرمایی و پایین آمدن نم پذیری به منظور بالا بردن دوام آن، مورد استفاده قرار میگیرد. از روش روغن گرمایی برای اصلاح چوب به منظور بهبود ایزوله سازی صوت و دما نیز مورد استفاده قرار میگیرد؛ این روش باعث میشود در کلبه ساخته شده از نفوذ گرما به درون کلبه جلوگیری شود.

 

سخن پایانی:

برای ساختن کلبه چوبی در محوطه باغ و همچنین سازه های چوبی متنوع دیگر که در بالا ذکر کردیم، چوب نراد روسی وارداتی یکی از بهترین انتخاب ها میباشد که امروزه یکی از پرطرفدارترین نوع چوب برای تولید سازه میباشد که دارای قیمت مناسب و مقرون به صرفه میباشد. اگر قصد ساخت کلبه چوبی و … با کیفیت بالا و قیمت مناسب میباشید به شدت به شما توصیه میکنیم به سایت ویلا چوبی مراجعه کنید و با مشورت با کارشناسان تیم ما، انتخاب خوبی داشته باشید.