به‌دلیل تحولات گسترده علمی و روش‌های جدید در صنعت ساختمان‌سازی برای ساخت ویلا چوبی، ویلای چوبی پیش‌ساخته به عنوان یک روش مدرن و جایگزینی برای ویلا‌های چوبی سنتی شناخته شد. در واقع ویلای چوبی پیش‌‌ساخته با هدف ساخت سازه در کم‌ترین زمان و با بالاترین کیفیت صورت می‌گیرد. از مراحل ساخت این نوع ویلا می‌توان به طراحی معماری آن، فندانسیون یا همان پی، اسکلت‌بندی ساختمان، پوشش داخلی و خارجی و همچنین عایق‌بندی دیوار، ساخت سقف و کف سازه و در آخر اجرای تاسیسات آب، برق و گرمایشی و سرمایشی اشاره کرد. برای آشنایی با مراحل ساخت ویلای چوبی پیش‌ساخته با ما همراه باشید.

ویلای چوبی پیش ساخته چیست؟

به‌دلیل انجام اقدامات گسترده در زمینه ساخت‌وساز، ویلای چوبی پیش‌ساخته یک روش جدید محسوب می‌شود که نسبت به ساخت سنتی کلبه چوبی از مزایای بسیاری برخوردار است. از مزایای این روش ساخت سازه چوبی می‌توان به صرفه‌جویی اقتصادی، کوتاه شدن زمان ساخت و افزایش مقاومت سازه اشاره کرد. در واقع ویلای چوبی پیش‌ساخته نسل جدیدی بوده که ساخت آنها در ابتدا از کارگاه و کارخانه آغاز می‌گردد. پس از تولید قطعات مورد نیاز کلبه چوبی در کارگاه، قطعات به مکان مورد نظر حمل خواهند شد. برای ساخت این نوع ویلای چوبی، از مصالح مدرن و نوین استفاده می‌شود.

ویلای چوبی

مصالح مورد استفاده برای ویلای چوبی پیش ساخته

برای ساخت ویلای چوبی به برخی از مصالح به‌خصوص چوب نیازمند هستید. از انواع چوب‌ محبوب و پرطرفدار برای ساخت ویلا چوبی می‌توان به چوب‌های صنوبر و کاج اشاره کرد. این چوب‌ها گزینه مناسبی برای ساخت ویلا چوبی محسوب می‌شوند. نوع چوب انتخاب شده می‌تواند تاثیر بسزایی در زیبایی و استحکام و همچنین کیفیت ویلا چوبی داشته باشد؛ از این‌رو می‌بایست در انتخاب چوب برای ساخت ویلای چوبی دقت نمایید.

چوب صنوبر در برابر سرما و گرما استحکام و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که چوب‌های ویلای چوبی پس از تخریب بازیافت شده و آسیبی به محیط زیست نخواهند رساند.

مراحل ساخت ویلای چوبی پیش ساخته به چه صورت است؟

برای ساخت ویلا چوبی در ابتدا می‌بایست با مراحل ساخت آن آشنایی داشته باشید. ویلای پیش‌ساخته طی مراحلی همچون طراحی، فونداسیون، جزئیات دیواره، پوشش خارجی و داخلی کلبه، رنگ محافظتی و نصب آن ساخته می‌شود که به شرح زیر هستند.

طراحی

در گام اول کلبه چوبی مورد نظر می‌بایست براساس اصول متناسب روی کاغذ طراحی شود. در واقع برای ساخت یک سازه نیاز به طرح معماری بوده تا مراحل ساخت ویلا چوبی باتوجه به آن انجام گیرد. طرح سازه شامل تعداد طبقه، ابعاد ویلا، ابعاد پنجره یا در و سبک سازه می‌شود. نیاز است تا روی طرح به عواملی همچون فاصله ستون‌های کلبه، وضعیت سازه و… اشاره گردد.

فوندانسیون

دومین مرحله مورد نیاز برای ساخت ویلای چوبی پیش‌ساخته، فوندانسیون نام دارد. فوندانسیون در واقع یک سازه برای تحمل بارهای سازه ویلای چوبی و توزیع بارها روی زمین است. در این مرحله، اسکلت اولیه سازه، ساخته می‌شود که به آن پی نیز می‌گویند. در این مرحلهمی‌بایست زمین را حفر کرده تا زیرسازی صورت گیرد. از مزایای فوندانسیون می‌توان به جلوگیری از برخورد چوب با خاک، قابل اتکا بودن سطح، محلی برای اعمال تمام بارهای سازه و پیشگیری از نفوذ رطوبت به ویلا چوبی اشاره کرد.

ساخت اسکلت

اسکلت یا همان استخوان‌بندی در واقع از مراحل فوندانسیون به حساب می‌آید. در مرحله ساخت اسکلت می‌بایست دیوارها یا سقف ویلا چوبی ساخته شود و به فوندانسیون اتصال یابد. برای ساخت دیوار و درب در این مرحله باید به ابعاد و سایزهای درج شده در طراحی دقت کرد. دیوار اصلی‌ترین جزء یک ویلا چوبی است و اگر به‌صورت اصولی ساخته نشود، تاثیر منفی بر کیفیت و استحکام ویلای چوبی خواهد داشت. برای ساخت دیوارهای ویلای چوبی انواع چوب، فلز یا بتن مورد استفاده می‌گیرند. وظیفه اصلی اسلکت، سرپا نگه داشتن ویلای چوبی و جلوگیری از نشست سازه است.

ویلای چوبی

پوشش ‌های داخلی یا خارجی در ساخت ویلا

این مرحله شامل ساخت پوشش در بخش داخلی و خارجی ویلای چوبی می‌شود. این پوشش‌ها در راستای پیشگیری از ورود حشرات به فضای داخلی ویلا چوبی، به تولید می‌رسند. لازم به ذکر است که این پوشش‌ها در افزایش مقاومت ویلای چوبی در برابر حرارت، گرما و سرما نقش مهمی دارند.

دیوارکشی و اجرای کف سازه

در این مرحله قطعاتی که حکم دیوار را دارند روی سازه نصب می‌گردند. عموماً این نوع دیوارها به دو نوع دیوار جانبی و دیوار داخلی تقسیم‌بندی می‌شوند. دیوار جانبی معمولاً نسبت به دیوارهای داخلی از ضخامت بیشتری برخوردار است. پس از دیوارکشی سازه نوبت به کف‌سازی ویلای چوبی می‌رسد. کف سازه به آن بخشی می‌گویند که ساختمان یا ستون‌های ویلای چوبی روی آن قرار می‌گیرند.

ساخت سقف برای ویلای چوبی

این مرحله شامل اجرا و نصب سقف برای ویلای چوبی پیش‌ساخته است. برای ساخت سقف ویلا چوبی معمولاً از بهترین چوب و مقاوم‌ترین آنها استفاده می‌شود. برای طرح سقف ویلا، می‌توانید از مدل سقف شیروانی یا سقف شیروانی شینگل استفاده نمایید.

اجرای تاسیسات برق، لوله ‌کشی و تجهیزات آب

این مرحله از مهم‌ترین مراحل ساخت ویلای چوبی به حساب می‌آید. در واقع هر خانه‌ای نیاز به برق، گاز، لوله‌کشی و تجهیزات آب دارد. در این مرحله می‌بایست برای سازه لوله‌کشی به‌صورت اصولی انجام گیرد و محلی برای تهیه آب شرب تعبیه شود. برای انجام این مرحله باید با ساخت سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی یا لوله‌کشی و برق آشنایی داشته باشید.

سوالات متداول

مراحل ساخت ویلای پیش‌ساخته چیست؟

مرحله اول طراحی و مراحل بعدی شامل فندانسیون، اسکلت‌بندی سازه، پوشش داخلی و خارجی، دیوارکشی سازه و ساخت کف، ساخت سقف ویلای چوبی و در آخر اجرای تاسیسات آب و برق و… می‌شوند.

برای پوشش کف و سقف ویلای چوبی پیش‌ساخته از چه متریالی استفاده می‌کنند؟

برای پوشش کف، سقف ویلای چوبی از انواع متریال هایی مانند سرامیک، لمینت یا پارکت استفاده می‌شود. برای پوشش سقف می‌توانید از سقف شیروانی یا شیروانی شینگل استفاده نمایید.

آیا ویلای چوبی پیش‌ساخته، ضدزلزله است؟

این ویلاهای چوبی به‌دلیل برخورداری از اسکلت چوبی، از استحکام و مقاومت بالایی در برابر زمین لرزه برخوردار هستند.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد برای رهایی از دغدغه‌های زندگی و مشکلات به طبیعت می‌روند. برای اسکان در طبیعت می‌بایست یک کلبه یا ویلای چوبی داشت. ویلای چوبی پیش‌‌ساخته می‌تواند یک گزینه مناسب و به‌صرفه برای استفاده در طبیعت باشد. مرحله ابتدایی ساخت این سازه شامل طراحی معماری آن می‌شود. در مراحل بعدی باید اقداماتی همچون فوندانسیون، اسکلت‌بندی، ساخت پوشش داخلی و خارجی، عایق‌بندی، رنگ کردن، ساخت سقف و کفپوش، نصب درها و پنجره‌ها و… انجام گیرند.