استفاده از چوب به عنوان متریال اصلی ساخت خانه از دیرباز وجود داشته و این موضوع در مناطق جنگلی و کوهستانی بیشتر دیده می‌شود. علت این موضوع هم قدرت عایق‌بندی زیادی است که چوب برای محیط داخلی ایجاد می‌کند. به‌دلیل محبوبیت بالای کلبه‌های چوبی، طراحی‌های آن‌ها آنقدر متنوع و جذاب بوده که با مشاهده آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. این کلبه‌های جنگلی چوبی با رویاهایی که در ذهن شما وجود دارند، فاصله‌ چندانی نخواهند داشت!

معرفی کلبه چوبی

کلبه‌های چوبی در ابعاد، اشکال و طراحی‌های بسیار جالبی ساخته می‌شوند. در برخی از این کلبه‌ها تنها از چوب به عنوان مواد مورد نیاز استفاده شده است (کلبه‌های روستیک)؛ در حالی که در بعضی دیگر از آن‌ها برای فضاهای داخلی از آهن و نمای آن‌ها از چوب استفاده می‌شود (کلبه‌های گوتیک). استفاده از آهن به منظور استحکام بیشتر اسکلت و همچنین مقاومت در برابر رطوبت صورت می‌گیرد؛ اما به‌طور کلی کلبه‌های چوبی به‌دلیل برخورداری از وزنی سبک، عایق برودتی و حرارتی، عایق صدای قدرتمند و زیبایی منحصربه‌فرد خود، بسیار مورد توجه قرار دارند. این موضوع خصوصاً در دکوراسیون مدرن امروز بیشتر به چشم می‌خورد.

ساخت کلبه چوبی به مدت به طول می انجامد؟

هرچند به‌طور کلی ساخت کلبه چوبی نسبت به سازه‌های دیگر به زمان کمتری نیاز دارد؛ اما برای ساخت آن به مهارت و تبحر خاصی نیاز است. دلیل این‌که برای ساخت کلبه‌ چوبی زمان کمی لازم است را عدم نیاز به مصالح ساختمانی ویژه می‌دانند. همچنین به علت سبک بودن چوب، فرآیند حمل‌ونقل وسایل مورد نیاز برای ساخت، سریع‌تر و با هزینه کمتری انجام می‌شود.

کلبه چوبی

ایده های خلاقانه برای ساخت کلبه چوبی

قبل از این‌که در اندیشه ساخت یک کلبه چوبی باشید، در وهله اول باید در رابطه با سبک و سیاق آن به نتیجه‌ای مطلوب برسید. باید بدانید که اگر سایز سازه چوبی بزرگ باشد، اصطلاحاً خانه چوبی نامگذاری می‌شود. اگر در سایز کوچک و زیر ۸۰ متر باشد، اصطلاحاً به آن کلبه چوبی می‌گویند. نوع کوچک‌تر از کلبه نیز وجود داشته که به آن‌ آلونک گفته می‌شود.

همچنین سازه‌های چوبی که دیوار نداشته و در آن‌ها صرفاً از نرده‌هایی استفاده شده که به یک شیروانی متصل هستند، آلاچیق می‌گویند. هرچند که هیچ قانونی برای طراحی کلبه‌های چوبی وجود ندارد؛ اما هدف از معرفی ایده‌های خلاقانه آشنایی بهتر شما با کلبه‌های چوبی است.

کلبه چوبی متحرک

بسیاری از افراد ممکن است علاقه‌مند باشند که پس از مدتی، موقعیت جغرافیایی کلبه چوبی خود را تغییر دهند. کلبه‌های چوبی متحرک گزینه بسیار مناسبی برای این افراد هستند؛ زیرا با داشتن چرخ‌هایی قابلیت حرکت به هر جایی را دارند.

کلبه چوبی شناور

حتما ًدر انیمیشن‌های قدیمی مشاهده کرده‌اید که کلبه‌هایی روی درختان بلند وجود دارند و چشم‌انداز آن‌ها بسیار زیباست. دسترسی به این کلبه‌ها در دنیای واقعی نیز امکان‌پذیر است. در واقع این کلبه‌های کوچک به‌وسیله‌ کابل‌هایی به درختان متصل می‌شوند و آویزان می‌مانند. یکی از معایب این کلبه‌ها امکان تکان خوردن‌شان در هنگام وزش باد است.

کلبه چوبی با دیوار کرکره ای

بسیاری از مهندسان فعال در حوزه ساخت‌وساز معتقد هستند که به کار بردن نرده چوبی به شکل کرکره‌ای باعث افزایش استحکام، کاهش رطوبت و افزایش عمر چوب می‌شود. طراحی این کلبه‌ها از حیث زیبایی نیز بسیار چشم‌نواز است.

کلبه چوبی با شیشه‌

ممکن است برخی از افراد ترجیح دهند که هنگام نشستن در کلبه‌ دنج خود، بتوانند نمای زیبایی از محیط اطراف خود را نیز مشاهده نمایند. استفاده از کلبه‌های چوبی و شیشه در آن، می‌تواند برای این افراد رضایت‌بخش باشد.

آلونک

آلونک‌ها کوچک‌ترین و دنج‌ترین سازه‌های چوبی هستند. این سازه‌ها برای گذراندن روزهای سرد زمستان بسیار مناسب خواهند بود.

کلبه چوبی با سقف شیب دار

به‌دلیل احتمال نفوذ رطوبت و باران به درون کلبه، پیشنهاد می‌شود که برای کلبه چوبی از سقف‌های شیروانی استفاده کنید. این سقف‌ها نیز یا باید از جنس آهن باشند یا چوبی که به‌خوبی عایق‌کاری شده و در مقابل آب کاملاً غیرقابل نفوذ است. علاوه‌بر احتمال ورود رطوبت، سقف‌های شیروانی نمای جذابی دارند.

تجهیزات موجود در کلبه چوبی

این موضوع به انتظار شما از یک کلبه چوبی بستگی دارد. اغلب در تمام کلبه‌های چوبی امکاناتی نظیر لوله‌کشی آب، سیم‌کشی برق، عایق میانی برای سقف و دیوارها و همچنین پارکت مناسب وجود دارند. برای افزودن ویژگی‌های دیگر نیاز به پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود و قیمت کلبه چوبی به‌طور قطع افزایش می‌یابد. همچنین برای اضافه کردن پله یا آپشن‌هایی نظیر کنسول‌ها باید هزینه بیشتری بپردازید.

قیمت کلبه چوبی چگونه تخمین زده می ‌شود؟

مطمعناً موضوع مهمی که می‌بایست از همان ابتدای کار مورد توجه قرار گیرد، هزینه‌ است. مشخصاً کلبه‌های چوبی با سقف مرتفع، متراژ بالا و طراحی‌های پیچیده هزینه بیشتری را دربر می‌گیرند. موضوع دیگر نوع چوب‌های به کار رفته است که برخی از آنها قیمت بالاتری دارند. پارکت‌های چوبی، نوع عایق‌بندی کلبه و تجهیزات داخلی آن تاثیر بسزایی بر قیمت کلبه چوبی دارند.

کلبه چوبی

نورپردازی کلبه چوبی

استفاده از قدرت نور می‌تواند کلبه‌ شما از مکانی دلگیر به مکانی فرح‌بخش و دنج تبدیل کند. در نظر داشته باشید به‌دلیل رنگ تیره‌ای که در چوب وجود دارد، بهتر است لوسترها و لامپ‌ها را در گوشه و کنار کلبه تعبیه کنید تا نور به میزان بیشتری پخش شود.

استفاده از شمع و جاشمعی‌هایی با رنگ‌های گرم باعث عاشقانه شدن فضای کلبه می‌شود. نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کرد طراحی پنجره‌ها در ابعاد بزرگ است؛ به این دلیل که بتوانید در طول روز از نور طبیعی بیشتری بهره‌مند شوید. همچنین پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ باعث دلبازتر شدن محیط کلبه خواهند شد.

سخن پایانی

باتوجه به جذابیت بی‌نظیر کلبه‌های چوبی، استفاده از آن‌ها در دکوراسیون مدرن امروز نه تنها کمرنگ نشده، بلکه بسیار متداول است. دقت به مینیمال‌های زیبایی در طراحی کلبه‌های چوبی می‌تواند کلبه‌ شما را به مکانی دنج و یونیک تبدیل کند. بهتر است در طراحی کلبه علاوه‌بر پارامترهای زیبایی به نیاز خود، موقعیت آب‌وهوایی، تجهیزات آن، نورپردازی و رنگ مورد استفاده دقت داشته باشید. می‌توانید از این کلبه برای قرارهای خانوادگی یا دوستانه خود استفاده نمایید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را رقم بزنید!