خانه‌های چوبی از دسته خانه‌هایی هستند که به سبب جذابیت بسیار بالا و هزینه کم ساخت، بسیاری از افراد را به خود جذب کرده‌اند. بنابراین بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند به جای ساخت ویلاهای سنگین که در آنها از مصالحی همچون بتن و تیرآهن استفاده شده، خانه‌هایی از جنس چوب بسازند. یکی از نکات مهمی که در ساخت خانه‌های چوبی باید مد نظر قرار دهید، مصرف انرژی در این خانه‌ها خواهد بود. سازندگان قادر هستند با رعایت مواردی، در مصرف انرژی خانه‌های چوبی صرفه جویی کنند.

مصرف انرژی در خانه های چوبی چگونه است؟

از آنجایی که هزینه و قیمت ساخت خانه‌های چوبی نسبت به سایر خانه‌ها همچون خانه‌های بتنی و آجری و غیره بسیار کمتر است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند این خانه‌ها را بسازند. شاید یکی از مواردی که توجه بسیاری از سازندگان را به خود جلب کند این باشند که آیا مصرف انرژی در خانه‌های چوبی همچون هزینه ساخت آن‌ها کم و مقرون به صرفه است؟ در این خصوص باید ذکر کنیم تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که مصرف انرژی در خانه‌های چوبی نسبت به سایر خانه‌ها ۷۰ درصد کمتر خواهد بود. البته لازم است بدانید میزان کاهش انرژی به عوامل متنوع و مختلفی همچون کیفیت و جنس چوب‌های استفاده شده در ساخت سازه، عایق بندی مناسب چوب‌ها و سازه خانه و… بستگی دارد.
همانطور که می‌دانید عایق بندی مناسب خانه از جمله موارد بسیار مهم است که از هدر رفتن سرما و گرما جلوگیری کرده؛ بنابراین تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. به علاوه شاید جالب باشد بدانید بسیاری از سازندگان خانه‌ها و کلبه‌های چوبی برای استفاده بهینه از نور خورشید، کلبه‌ها را با پنجره‌های وسیع و بزرگی می‌سازند. همان طور که می‌دانید هیچ منبعی قادر نیست نور خورشید و گرمای آن را ایجاد کند، بنابراین اگر سازندگان بتوانند با برنامه ریزی مناسب و ایمن از این نور به طور بهینه استفاده کنند، در کاهش مصرف سوخت در خانه‌های چوبی تاثیر به سزایی خواهند گذاشت.
به طور معمول اغلب در زمستان‌ها از نور خورشید به گونه‌ای استفاده می‌کنند تا کلبه چوبی گرم شود و دیگر نیازی به انرژی‌های تجدید ناپذیر نباشد. در ادامه به شرح برخی از روش‌ها برای کاهش مصرف انرژی در خانه‌های چوبی خواهیم پرداخت.

خانه چوبی متناسب و سازگار با محیط زیست بسازید.

یکی از نکات مهمی که در ساخت خانه‌های چوبی و صرفه جویی در هزینه‌های آن را می‌توان در نظر گرفت، ساخت خانه چوبی سازگار با محیط است. به طور کلی برای این که یک خانه سازگار با محیط زیست بسازید، لازم نیست موارد بسیار خاصی را رعایت کنید. تنها مورد قابل توجه این است که در ساختن خانه از مصالحی استفاده کنید که مبتنی بر صرفه‌ جویی در انرژی بوده و با طبیعت سازگاری داشته باشند. همان طور که می‌دانید امروزه برای ساخت اغلب خانه‌ها از مصالح و موادی همچون بتن و تیرآهن استفاده می‌شود که سازگاری بسیار کمی با طبیعت دارند. در گذشته نیز خانه‌های خشتی و کاهگلی مورد توجه بودند و با این که سازگاری کمی با طبیعت داشتند، اما سازگاری آنها از بتن و تیرآهن بسیار بیشتر بود. خانه‌های چوبی از جمله دیگر خانه‌هایی هستند که سازگاری بسیار زیادی با طبیعت دارند بنابراین در صرفه جویی انرژی‌های تجدید ناپذیر نیز، موثر هستند. علاوه بر این که قیمت خانه چوبی نسبت به سایر خانه‌ها کمتر بوده، فضای داخلی این خانه‌ها در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک باقی می‌ماند‌.

خانه چوبی را عایق بندی کنید

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که برای ساخت خانه‌های چوبی و صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی در آن باید مد نظر داشته باشید، عایق بندی آن است. حتی اگر قصد خرید خانه پیش ساخته چوبی را دارید، باید توجه داشته باشید که این خانه از نظر حرارتی به طور مناسب عایق بندی شده باشد. شاید برای بسیاری از افراد عایق بندی خانه ضرورت چندانی نداشته باشد اما باید بدانید که با انجام این کار تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی در خانه خود صرفه جویی خواهید کرد و همچنین عایق بندی خانه سبب کاهش هزینه‌های ساخت نیز خواهد شد. به طور کلی انجام عایق بندی می‌تواند مزایایی همچون جلوگیری از ورود نم و رطوبت به خانه و همچنین خروج گرما و سرما از خانه‌های چوبی شود. پیشنهاد می‌شود برای ساخت خانه چوبی، عایق بندی سقف و دیوارها را به طور جدی انجام دهید تا بتوانید در مصرف انرژی خانه خود صرفه جویی کنید.

از انرژی خورشید استفاده کنید

همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم یکی دیگر از هوشمندانه‌ترین روش‌ها برای صرفه جویی در گرما و روشنایی استفاده از نور خورشید برای تامین انرژی است. سازندگان می‌توانند به منظور استفاده از انرژی خورشیدی از پنل‌های خورشیدی استفاده کنند که شاید هزینه اولیه بسیار بالایی داشته باشد اما از آنجایی که در انرژی صرفه جویی می‌کند، سود بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر قصد صرفه جویی انرژی در خانه چوبی خود را دارید از نور و انرژی گرمایی خورشید غافل نشوید زیرا هیچ نور مصنوعی قادر نیست جایگزین نور خورشید شود. بدین منظور بسیاری از سازندگان در کلبه‌های چوبی از پنجره‌های بسیار بزرگ استفاده می‌کنند تا نور خورشید به راحتی وارد خانه شود.

هوا بندی خانه‌های چوبی

هوا بندی یکی از بهترین روش‌ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی‌های گرمایی و سرمایی بوده که به طور معمول با عایق بندی ساختمان همراه خواهد شد. اگر شما هوا بندی مناسبی در ساخت خانه‌های چوبی یا خانه چوبی پیش ساخته خود داشته باشید، هوای سرد در تابستان و هوای گرم خانه در زمستان به بیرون نشت نخواهند کرد. در هوا بندی سعی می‌شود تمام شکاف‌ها، ترک‌ها و روزنه‌ها درزگیری و با استفاده از مصالح مورد نیاز همچون گچ پوشیده شود. شاید جالب باشد که بدانید هوا بندی مناسب خانه‌های چوبی می‌تواند مصرف انرژی را تا ۱۴ درصد کاهش دهند.

سخن پایانی

از آنجایی که مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر تاثیر بسیار منفی بر طبیعت خواهند گذاشت، یکی از موارد بسیار مهمی که امروزه سازندگان اغلب خانه‌ها همچون خانه‌های چوبی باید مد نظر داشته باشند، مصرف انرژی در این خانه‌ها خواهد بود. شاید جالب باشد بدانید که با اندیشیدن تدابیری اولیه قادر خواهید بود از مصرف بیش از حد و هدر رفتن انرژی در انواع خانه‌ها همچون خانه‌های چوبی جلوگیری نمایید.