خانه چوبی روستایی در جنگل یکی از مواردی بوده که همواره در بین افراد به‌خصوص دوست‌داران طبیعت و محیط زیست طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که این خانه‌ها حال‌وهوایی صمیمی و لذت‌بخش دارند، گزینه مناسبی برای استراحت و آرامش با عزیزان یا حتی به تنهایی خواهد بود. نکات متعددی در رابطه با این‌گونه خونه‌ها از جمله نوع چوب مورد استفاده، نحوه حفظ و نگهداری و مدت زمان دوام و ماندگاری آن‌ها وجود دارند که برای دوست‌داران این سبک، مستلزم توجه است. یکی از موارد پرطرفدار در این حیطه خانه پیش‌ساخته چوبی است که امروزه توجه بسیاری از افراد را به خود معطوف ساخت.

انواع و ساختار خانه چوبی

خانه چوبی روستایی انواع مختلف و طرح‌های تولیدی متفاوتی دارد که به‌طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند و به شرح زیر هستند.

ساخت خانه چوبی با تنه درخت (Log Home)

این نمونه از خانه‌های چوبی حاصل قرارگیری کنده‎های درخت به‌صورت افقی در یک ردیف بوده که ساختاری جذاب به خانه می‌‌‌بخشد. ضخامت بالای تنه درخت موجب حفظ دمای متعادل خانه در انواع فصل‌ها می‌شود و بخشی از استحکام آن ناشی از به‌ کار بردن تکنیک‌ها و فنون خاصی در جهت فرم دادن به گوشه‌‌‌‌های آن است.

خانه ساخته شده از فریم چوبی (Timber Frame Home)

در این دسته، چهارچوبی بزرگ و دارای استحکام بالا وجود داشته که مانند اسکلت عمودی ساختمان‌ها، وظیفه پشتیبانی کردن از چوب‌های افقی و انتقال وزن خانه به فوندانسیون را برعهده دارد.

خانه چوبی پیش‌ساخته

خانه پیش‌ساخته چوبی یا به‌صورت یکپارچه یا چندبخشی، از قبل در کارخانه مورد نظر تولید و در نهایت به آدرس دلخواه ارسال می‌شود.

انواع چوب مناسب برای ساخت خانه چوبی روستایی

نوع چوب انتخابی برای ساخت خانه چوبی روستایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است‌؛ چراکه هرچه متریال مورد استفاده بهتر و کارآمدتر باشد خانه مورد نظر دوام و همچنین بهای بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که نوع چوب برای ساخت می‌تواند با توجه به شرایط جوی و خصوصیات یک منطقه، سلیقه افراد و توانایی آن‌ها در تخصیص هزینه برای خانه صورت بگیرد. انواع نمونه‌های چوب قابل استفاده عبارتند از:

چوب حاصل از درخت بلوط

از آنجایی که مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین نوع چوب است، اغلب در بسیاری از مناطق این متریال برای ساخت خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب حاصل از درخت صنوبر داگلاس

علت محبوبیت این چوب برای ساخت خانه چوبی، زیبایی و جذابیت ظاهری و همچنین دوام و ماندگاری بالای آن است.

چوب حاصل از درخت سرو قرمز

چوب درخت سرو قرمز گونه‌ای ‌مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی است که وزن کمی داشته و نرم است.

چوب حاصل از درخت کاج و صنوبر

چوب درختان کاج و صنوبر نسبت به نمونه‌های دیگر قیمت مناسب‌تری داشته و جنس آن نیز نرم است.

مزایای خانه چوبی روستایی

  • از آنجایی که چوب از دسته مواد تجدیدپذیر به حساب می‌آید، دوست‌دار محیط زیست است و آسیبی به آن وارد نخواهد شد.
  • به‌دلیل عایق بودن چوب، دمای درون خانه‌های ساخته شده از این جنس متعادل خواهد ماند؛ چراکه در فصول سرد دمای محیط را گرم و بالعکس در فصول گرم دما را خنک نگه می‌دارد و موجب کاهش 50 تا 60 درصدی هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی خانه خواهد شد.
  • در مدت زمان کوتاهی ساخته می‌شود و به زمان زیادی نیاز ندارد.
  • از ماندگاری و مقاومت زیادی برخوردار هستند و اگر به شیوه مدرن و با متریال خوب ساخته شوند قادر خواهند بود تا در حدود بیشتر از 200 سال عمر کنند.

معایب خانه چوبی روستایی

  • به علت آسیب‌پذیر بودن چوب، نباید از چک کردن متداول و رنگ کردن مجدد آن هر چند سال یک‌بار غافل شد و می‌بایست به‌خوبی از آن مراقبت نمود‌؛ چراکه برای مثال نفوذ رطوبت به درون دیواره‌های خانه می‌تواند موجب فاسد شدن چوب‌های به کار رفته شود.
  • امکان آسیب از جانب حشراتی مانند موریانه‌ها را نیز دارا بوده که می‌تواند از عمر خانه بکاهد.

ساخت خانه چوبی روستایی در جنگل

در صورتی که قصد دارید تا یک خانه چوبی روستایی در جنگل بسازید می‌بایست یک‌سری نکات مهم را مد نظر قرار دهید؛ چراکه هر منطقه جنگلی یا روستایی شرایط جوی ویژه‌ خود را داشته که خانه مورد نظر باید مطابق با آن شرایط ساخته شود. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بررسی قوانین محلی

باید قبل از ساخت هرگونه کابین چوبی در جنگل، از قوانین آن منطقه اطلاع کافی داشت و مجوزهای لازم را دریافت کرد؛ چراکه ممکن است برخی از امور مانند آتش روشن کردن یا بهره بردن از برق در مناطق خاصی با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشند.

توجه به کیفیت خاک منطقه

از آنجایی که نوع خاک تاثیر بسزایی در ماندگاری و دوام خانه دارد، قبل از هرگونه ساخت ضروری است که آن خاک تحت آزمایشات لازم قرار گیرد و از میزان پایداری و املاح موجود در آن اطلاعات کافی به دست آید.

ساخت خانه پیش ساخته چوبی

مراحل ساخت خانه پیش ساخته چوبی در جنگل ساده بوده و به‌وسیله کابین‌های جنگلی از پیش‌ساخته در مدت زمان بسیار سریع‌تری نسبت به یک‌سری روش‌های دیگر انجام می‌گیرد و مهم‌ترین مزیت این متد ساخت همین است؛ مراحل ساخت آن به شرح هستند.

  • با توجه به عواملی مانند نوع زمین، فونداسیون، مزد کارگران، کیت کابین چوبی، نوع معماری داخلی، هزینه‎های حدودی قانونی و مالیات و… بودجه مورد نیاز برای ساخت تعیین می‌شود. در مجموع قیمت خانه پیش‌ساخته چوبی می‌تواند به‌طور حدودی از متری 6 الی 9 میلیون یا بیشتر باشد.
  • برای تعیین شیوه طراحی کابین مورد نظر باید یک‌سری موارد از جمله تعداد افرادی که قصد حضور یا زندگی در خانه را دارند، تعداد سرویس بهداشتی مورد نیاز، نیاز یا عدم نیاز به پارکینگ و همچنین اتاق مهمان و در مجموع میل و سلایق شخصی افراد مورد توجه قرار بگیرند.
  • لازم به ذکر است که برای رسیدن به خانه پیش‌ساخته چوبی رویایی و ایده‌آل، ضروری است که در مورد انواع شرکت‌های ارائه‌دهنده این‌گونه خدمات تحقیقات کافی را انجام داده، کیفیت کاری هر کدام را کاملا مورد بررسی قرار دهید و مذاکرات لازم صورت بگیرد و در نتیحه قابل اطمینان‌ترین شرکت مجری چه از لحاظ کیفیت و چه قیمت را انتخاب نمایید.

سخن پایانی

امروزه ساخت و استفاده از خانه‌های چوبی از جمله خانه‌های پیش‌ساخته چوبی بسیار رواج یافته و همچنان به مرور به محبوبیت آن افزوده می‌‌‌شود. این خانه‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی آماده می‌شوند و حال‌وهوایی رویایی و سرشار از حس طبیعت دارند که می‌تواند برای اغلب افراد خوشایند باشد. چوب از جمله متریال نسبتا گران و البته ارزشمندی است که مزایای متعددی را در بر داشته و در صورت مراقبت‌های صحیح از خانه‌های حاصل از این جنس، دوام خوبی نیز خواهد داشت و با وجود دکوراسیونی جذاب و منحصر‌به‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرد، بسیار دلچسب و مقبول خواهد بود. قیمت خانه چوبی با توجه به عوامل مختلف دخیل در ساخت تعیین خواهد شد و باید در نظر داشت که هزینه درخواستی شرکت مجری انتخابی، مطابق عرف و نه کمتر و نه بیشتر باشد و همچنین از کیفیت کاری آن، اطمینان لازم را کسب نمایید.