شاید در صنایع مختلف مانند صنعت پوشاک، معماری و ساخت‌وساز دیده باشید که اقلامی که در گذشته از آن‌ها استفاده می‌شد، باز هم به بازار بازگردند. ویلا‌های چوبی نیز این گونه هستند؛ به این معنا که گذر زمان سبب پرطرفدارترین شدن دکوراسیون‌های چوبی در میان مردم گردید. تلفیق معماری قدیمی با تجهیزات مدرن برای ساخت ویلا‌های چوبی بسیار مفید است. این تکنولوژی در ساخت، تولید، فرآوری چوب و معماری داخلی و خارجی به کار گرفته می‌شود.

ساخت ویلای چوبی براساس تکنولوژی مدرن

در گذشته ویلاهای چوبی با دشواری و تلاش بسیار زیادی ساخته می‌شدند که در اکثر اوقات نیز به‌دلیل نبود امکانات و یراق‌آلات مناسب، این ویلاها از استحکام کافی برخوردار نبودند؛ اما امروزه به لطف فناوری‌هایی که در عرصه ساخت، تولید و برش الوار صورت گرفته، ساخت ویلاهای چوبی به یکی از ساده‌ترین کارها تبدیل شده است. در واقع استفاده از تیشه و اره‌های سنتی برای برش چوب جای خود را به تکنولوژی به کار رفته در دستگاه‌ها داده‌اند؛ به این صورت که با وارد کردن طول، عرض و ارتفاع مورد نظر، این دستگاه‌ها فعالیت برش چوب را آغاز خواهند کرد.

ویلا چوبی

استفاده از تکنولوژی ساخت الوارهای چوبی

در گذشته برای پیدا کردن الوار می‌بایست در ابتدا درخت مورد نظر را پیدا کرده و سپس فرآیند بریدن و تهیه الوارها در اندازه‌ دلخواه آغاز می‌گردید. این موضوع برای افرادی که در منطقه‌ای با عدم دسترسی به چوب مورد نظر زندگی می‌کنند، می‌تواند بسیار مشکل باشد. امروزه برخی از شرکت‌هایی اقدام به ثبت سفارشاتی از چوب‌های مختلفی می‌کنند و الوار با جنس و ابعاد مورد نظر را در اختیار شما قرار می‌دهند.

گوشه دار کردن الوار

امروزه از فناوری dovetail برای گوشه‌دار کردن دیوارهای الوار استفاده می‌شود. در واقع در این فناوری الوار به نحوی برش داده می‌شوند که فاق به‌خوبی درون زبانه جای بگیرد. این موضوع باعث استحکام بیشتر سازه در مقابل لرزش و فشار خواهد شد.

تغییر شکل الوار

پیشرفت در صنعت برش باعث شده تا الوارهای مستطیلی ساده جای خود را به الوارهای ضلع‌دار و شکیل‌تر بدهند. همچنین این موضوع برای طراحان و مهندسان صنایع چوب که قرار است سازه‌هایی یونیک و مدرنی را بسازند، اهمیت بسیاری دارد.

فرآیند قبل از برش الوار

در بسیاری از مواقع برای سرعت بخشیدن به کار، نیاز است که از الوارهای ساخته شده استفاده کرد. بسیاری از تولیدی‌ها الوارهایی با طول و عرض مشخص را تولید می‌کنند که می‌توان از آن‌ها برای سقف، کف و نرده‌های ویلا چوبی بهره برد.

تکنولوژی برش الوار

خوشبختانه امروزه الوارهایی با طول و اندازه سفارشی، ساخته می‌شوند. استفاده از این الوارها بسته به نوع ویلا چوبی و سایز آن متفاوت بوده و سفارشی می‌شود.

نوآوری دیوارهای دو جداره

موضوع عایق‌بندی در ساخت ویلای چوبی بسیار مهم است. عایق‌بندی کف، دیوارهای داخلی و خارجی نمونه‌های رایج دوجداره کردن دیوارها هستند. هرچند که تمام ویلا‌های چوبی با داشتن ماده‌ای در حائل بین دیوارهای داخلی و خارجی، عایق‌بندی می‌شوند؛ اما برای این‌که این ویژگی را تقویت کرد می‌بایست از عایق‌های اضافه بهره برد. جنس این عایق‌ها متفاوت بوده و به سلیقه مشتری وابسته است. معمولاً این عایق‌ها روی دیوار بیرونی کشیده می‌شوند.

فناوری سازگاری با محیط زیست

ویلاهای چوبی به‌دلیل تولید با مواد آلی و سالم، سبب آلودگی محیط زیست نخواهند شد‌. همچنین به‌دلیل جذب دی اکسید کربن به‌وسیله چوب، از گرم شدن کره زمین نیز جلوگیری می‌کنند. شرکت‌هایی که در ساخت‌وسازهای چوبی مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند با جمع‌آوری خاک اره و ضایعات تولیدی، از آن‌ها در صنایع مختلفی استفاده نمایند.

در هنگام ساخت ویلای چوبی باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

  • انتخاب چوب مناسب: علاوه‌بر جنس چوب باید به کیفیت آن نیز توجه داشته باشید. استفاده از چوب‌های مرطوب در ویلاهای چوبی باعث پوسیدگی و هجوم حشرات و موریانه‌ها می‌شود. همچنین چوب‌های مرطوب قوام مناسبی ندارند و به سرعت پوسیده خواهند شد.
  • توجه به ابعاد چوب: معمولاً ضخامت الوارهای چوبی در حدود ۱۵ تا ۳۵ تعیین می‌شود. جالب است بدانید که برای دیوارهای داخلی می‌بایست از چوب‌های محکم استفاده کرد.
  • فونداسیون یا زیربنا مناسب: انتخاب فونداسیون باعث می‌شود که ویلای چوبی شما نسبت به رطوبت و سرما مقاومت بیشتری داشته باشد. فونداسیون‌های شمعی که نصب آن‌ها درون زمین انجام می‌گیرد، برای ویلاهای چوبی بسیار مناسب هستند.
  • جلوگیری از ترک خوردن چوب: بسیار مهم است که از ایجاد ترک روی چوب کف یا دیوارهای ویلا جلوگیری شود. بهتر است برای کف ویلا از چوب‌هایی محکم و عایق رطوبت استفاده نمایید. همچنین اگر علاقه‌مند هستید که در ویلا راه پله یا پارتیشنی را تعبیه نمایید، بهتر است که از پارتیشن‌های چوبی استفاده کنید تا از ترک خوردن و برآمدگی چوب جلوگیری شود.
  • قیمت: قبل از طراحی و سفارش ویلا باید به پارامترهای تعیین‌کننده قیمت ویلای چوبی توجه داشته باشید و آن‌ها را برآورد نمایید. از جمله این پارامترها می‌توان به میزان در و پنجره، نوع و جنس سقف، پله و پارتیشن، سقف ویلا و… اشاره کرد.

نگهداری از ویلای چوبی چگونه است؟

  • جلوگیری از نفوذ رطوبت به درون چوب سقف و کف
  • عایق کردن چوب با لاک
  • استفاده از عایق برای سقف
  • عدم استفاده از ناودان‌های غیراستاندارد
  • سمپاشی کردن برای جلوگیری از ورود موریانه‌ها و حشرات
  • استفاده از سیستم گرمایشی از کف برای از بین بردن رطوبت

ویلا چوبی

سخن پایانی

ویلاهای چوبی محیط‌هایی گرم و صمیمی برای قرارها و مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی به حساب می‌آیند. خوشبختانه امروزه تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای در معماری ویلا‌های چوبی وجود دارند که باعث ایمنی، استحکام و زیبایی بیشتر آن‌ها شده‌اند. هرچند که ممکن است قیمت ویلا چوبی کمی زیاد باشد؛ اما به‌دلیل عمر و ماندگاری بالا، ساخت آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است. استفاده از این تکنولوژی‌ها در تمامی مراحل اعم از تهیه و برش الوار و ساخت ویلا چوبی بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد می‌شود که برای نگهداری از این سازه‌های زیبا با استفاده از سیستم گرمایشی، در سمپاشی و جلوگیری از رطوبت کوشا باشید.